fredag 15 januari 2010

Betyg

Är betyg rättvisa?

Min mentor påminner ständigt oss elever om att man är inte sina betyg, så även om någon skulle ha ig i det mesta, betyder det inte att den inte har några vänner, att den inte kommer bli en bra mamma eller pappa osv.

Klassen och en annan lärare har diskuterat ämnet mer idag. Är betyg rättvisa? Säger betygen allt om eleven?
I min åsikt - Nej. Absolut inte. Det finns flera personer jag känner, som har väldigt bra betyg, men som enligt mig inte alls borde ha det. Men som lärarna gillar att uttrycka sig "Dold Talang". Dem snackar ofta om att vi på inte vågar uttrycka oss själva inom ämne. Jag märkte det för första gången i höstas. När en klasskamrat - som jag beskrev ovan, inte enligt mig borde ha det betyget - läste upp en berättelse den skrivit själv. En helt vanlig svensk lektion, med kravet att lyssna på en låt, skriv ner vad du ser. Känslor, Ljus, Doft, Lukt, Smak, allt. Allt skulle stå med och förklaras. Jag som tyckte att det inte skulle bli svårt för mig, jag som älskar att skriva, märkte efter att jag läst upp den att den inte var så älskvärd som jag trott. Men denne personen som läste upp sin text, visade att den verkligen förtjänade högsta betyg.

Men resten då? Betyget på pappret. Ett vitt, tunt, själslöst papper som tillhör någon. Där står någons personuppgifter, någons mentors underskrift, och betygen. Men där står inget om hur denna personen är. Där står varken om någon skolkande översittare, ett atletisk geni, en matematiker eller en kreativ ambitiös person. Det om något borde ju stå på pappret. På pappret man får i handen bevisar det bara om man pluggar mycket, hänger med på vad lärare säger och förstår.
Vi tar ett exempel: "Per" som i genomsnitt ligger på godkänt i alla ämnen, men med ett MVG i Teknik. Han är otroligt skicklig när det gäller just Teknik, och kan dra paralleller till andra ämnen, men dock inte tillräckligt för att få så högt betyg i dem. Han söker in till stadens gymnasielinje Teknik. Men han kommer inte in där för att han inte har tillräcklig höga betyg. Dock så har ett par personer som inte har något som helst intresse för gymnasiet bara valt Teknik för att dem var tvungna att välja något. Då försvinner ju hela hans chans.
   Men om han då hade fått presentera sig själv med några meningar i ansökan så kanske han hade blivit intagen. Eller om en lärare/mentor hade fått lämna en kommentar.
   Är det rätt att han ska få sitt andra hands val - när han klart och tydligt bara ville gå Teknik - för att han har det svårt i skolan? Visst, han hade kunnat legat i allt vad han orkade. Men om han gjorde det, och inte kunde ta det längre än så, är det rättvist då? Att någon annan som kunde gått vilken linje som helst, ska ta just hans plats?

2 kommentarer:

  1. Men om "Per", teknikutbildningen handlar ju om så mycket mer - engelska, matte och svenska. Även Kemi och fysik, och samhällskunskap. Per måste ju ha fler kunskaper för att klara av utbildningen. :)

    SvaraRadera
  2. Jo men har ju godkännt i dem, och de flesta säger elever säger att dem har fått mer hjälp på gymnasiet än på högstadiet, så då kan ju "Per" kanske lyckas höja sig och förstå mer då :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar. Berätta vad du tycker och tänker, express yourself!